Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sak 3 Ansvarsfrihet for styret

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sak 3 Ansvarsfrihet for styret

Tråd for å diskutere sak 3.

Her må det postes vedleggene til saken. Det kan ikke holdes en avstemming over denne saken uten å forklare folket hva det stemmes for/mot. Årets innkallelse virker generelt rotete.
    Make it so...

Comment

Årsmøtet behandler om styret gis ansvarsfrihet for sitt arbeid i 2016.

Det ble i fjor lagt til i vedtektene at årsmøtet behandler "ansvarsfrihet for styret". Dette er et gammel begrep som brukes i mange foreninger. Styret i en forening skal drive forsvarlig virksomhet og og sørge for korrekt regnskap. På årsmøte vurderes det om styret har gjort en god jobb eller ikke. Dersom det blir gitt ansvarsfrihet innebærer det at årsmøtet vedtar å ikke gjøre styret eller enkeltmedlemmer av styret økonomisk ansvarlig for noen av sine handlinger.

Unntaket er om det er begått rene lovbrudd, da gjelder ikke ansvarsfrihet.

Comment

Er det noen som kan forklare litt mer om hva denne saken egentlig går ut på (annet enn den ene settningen til Jøran om det over)? Skjønner at den er pga det ekstraordinære årsmøtet og bråk rundt det. Generelt lite informasjon på forumet og nettsidene nå. Er dette at styret gis ansvarsfrihet en bra ting? Savner litt diskusjon her :/ Er veldig usikker på hva jeg stemme med det jeg vet akkurat nå. Er nok fordi jeg har fulgt litt lite med det siste året.

Comment

Dette er noe som blir brukt i mange foreninger. Det handler ikke nødvendigvis om å "godkjenne" det styret har gjort gjennom året, men å frita styrets medlemmer for personlige økonomiske konsekvenser.

La oss si jeg gir Marie 1000 kr til å handle for på foreningens vegne. Marie går på butikken, men sier "Send regning til Trekkers Norge" og beholder 1000 kr for seg selv. Det kommer da en regning på 1000 kr. Marie stikker av og vi sitter igjen med regningen. Noen vil da kanskje kreve at de som sitter i styret må betale dette selv, men med ansvarsfrihet så er ikke styrets medlemmer personlig ansvarlig for foreningens økonomi.

Håper det var mer oppklarende.

Comment

Working...
          X